BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 7, 2009

Gambaran isi neraka..

Yazid Arraqasyi daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Suatu hari malaikat Jibril datang menemui Nabi Muhammad s.a.w. dalam keadaan wajahnya begitu berbeza sekali. Maka Nabi pun bertanya:"Wahai Jibril, mengapa aku melihat mukamu lain benar?"

Jawab Jibril:"Wahai Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikhabarkan nyalaan api neraka, maka ketika ini tidak layaklah bagi orang yang sudah mengetahui bahawa Neraka Jahannam itu benar, seksaan kubur itu benar, dan seksaan Alah itu pedih, untuk bersuka-suka sebelum mereka berasa selamat daripadanya."

Lalu Nabi bersabda: "Jelaskan padaku sifat Jahannam itu."
Ucap Jibril:"Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun lagi sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyalaan dan baranya."
"Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andainya Neraka Jahannam itu terbuka sebesar lubang jarum, nescaya akan terbakarlah seluruh penduduk dunia ini kerana panasnya.
"Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andainya sehelai baju ahli neraka tu digantung di antara langit dan bumi, nescaya akan matilah penduduk bumi kerana panas dan bahangnya.
"Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak,andainya satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yang ketujuh."
"Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakarlah orang-orang di timur kerana panasnya. Jahannam itu sangat dalam, Perhiasannya besi dan minumannya air panas bercampur nanah, manakala pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada 7 pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya ynag tertentu daripada org lelaki dan perempuan."
Nabi bertanya: "Wahai Jibril, apakah pintu-pintunya bagaikan pintu rumah kami?"
Jawab malaikat itu: "Tidak,tetapi selalu terbuka. Setengahnya di bawah daripada yang lainnya, dari pintu ke pintu jaraknya 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas drpd yg lain 70 kali ganda."
Tanya Rasulullah s.a.w.:"Siapakah penduduk masing-masing pintu itu?
Jawab Jibril:"Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik, dan pintu orang-orang kafir setelah diturunkan setelah diturunkan mukjizat Nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun yang bernama Al-Hawawiyah. PIntu kedua, tempat orang-orang musyrikin yang bernama Jahim. Pintu ketiga, tempat orang-orang shobi'in bernama Saqar.
"Pintu keempat, tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum Majusi bernama bernama Ladha. Pintu kelima, orang yahudi Huthomah. Pinta keenam, tempat orang Nasara bernama Sa'eir. Kemudian Jibril diam seperti segan kepada Nabi sehingga ditanya: "Mengapa tidak engkau terangka kepadaku siapa penduduk pintu ketujuh?"
Jawab Jibril" Di dalamnya orang-orang yang berdosa besar drpd kalangan umatmu yang smapi mati belum sempat bertaubat."
Maka Nabi jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu. Malaikat Jibril pun meletakkan kepala baginda di pangkuannya sehingga sedar kembali. sesudah sedar, Nabi bersabda:" Wahai Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedih perasaanku. Apakah ada seorang daripada umatku yang akan masuk ke dalam neraka?"
Jawab Jibril:"Ya, iaitu orang-orang berdosa besar daripada umatmu."
Mendengar jawapan itu, Nabi pun menangis teresak-esak, begitu juga dengan Jibril. Kemudian, Nabi masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang. Semasa sembahyang, Nabi menangis dan berdoa kepada Allah untuk keselamatan umatnya...

0 comments: